Stäng

Globalcar har fått ny ägare och design

7 december 2011

I början av oktober köptes företaget upp och varumärket har fått ett helt nytt uttryck. Globalcar´s nya ägare är GLC International.

-          Vi har ändrat mycket men den enkla bokningsprocessen är självklart densamma. Den är själva stommen på sajten. Globalcar har fått en ny grafisk profil, ny hemsida och ett helt annat fokus på kunderna, säger VD:n Christer Holm.

Med lång erfarenhet i biluthyrningsbranschen grundades Globalcar 2006 och har sedan dess vuxit med hög fart. Globalcar är en oberoende hyrbilsförmedlare som ger människor möjlighet att boka hyrbil i 175 länder på över 25 000 destinationer i världen. Globalcar använder sig av ett av världens ledande hyrbilsbokningssystem – Cartrawler, vilket gör det möjligt att jämföra priser hos de största och välkända hyrbilsföretagen Hertz, Avis, Budget, Thrifty, Alamo, Dollar, Europcar med flera. Sajten har sin största målgrupp i Sverige men finns även i samtliga Nordiska länder, England, Nya Zealand och Sydafrika.

-          Självklart vill vi utöka och kunna erbjuda vår tjänst i fler länder och vi har planer på det längre fram, men just nu fokuserar vi på de marknader vi redan har. Vi har lagt om hela strategin för hur vi kommer arbeta med kommunikationen och kontakten med våra kunder, säger Christer Holm.

Globalcar är inte ensamma om att erbjuda biluthyrningsmotorer, det finns många konkurrenter på marknaden. Christer menar att processen för hur bokningen går till hos de olika företagen inte skiljer sig nämnvärt. Han säger att det snarare handlar om hur man lägger upp det strategiska och operativa arbetet kring kundkommunikationen och hur man marknadsför sig.

-          Kundens upplevelse av oss och vår tjänst är det som är viktigt. Det är kring det vi har lagt upp vår nya strategi. Vi arbetar aktivt för att varje kund ska känna att vi lyssnar och tar till oss den kritik som kommuniceras, var sig den är bra eller dålig, och utreder för hur vi kan förbättra tjänsten och sajten, säger Christer Holm.

Christer menar att det råder en hård konkurrens på marknaden, det krävs mycket arbete men det är otroligt roligt att få den snabba respons som många av kunderna ger. Globalcar hoppas på, genom att bevaka de recensionsverktyg, forum och andra sociala mötesplatser som idag erbjuds digitalt, att det blir lättare att tillgodose – och lyssna till kundernas behov och önskemål.